Може да сте чували за POS материали, но едва ли знаете подробности за тези така полезни рекламни материали, които ни заобикалят на практика навсякъде. Съкращението POS означава Place of Sale (Мястото на продажба) и обозначава за къде точно са предназначение материалите, а именно - физическото място, където продуктите се продават. Тези маркетингови материали са за търговията на дребно и целта им е да са изложени в търговската зала, за да могат да ги видят крайните клиенти.
POS материалите са незаменима част от маркетинговата ви стратегия. Те могат да бъдат изработени от ПВЦ плоскости, велпапе, картон, метал, хартия и др. Те трябва да бъдат достатъчно добре обозначаващи бранда, на който принадлежат, както и да става ясна функцията им от външния им вид. Печатането на такива материали не представлява трудност, но създаването и изработката на дизайна може да бъде предизвикателство. Най-добрият вариант е да се доверите на някого с достатъчно опит и реална преценка за дизайна, функционалността на POS материала и неговата големина. Специалистите, които имат опит в изработването на този вид рекламни материали, ще знаят и кой точно материал е най-подходящ за поставените ви цели - пластмаса, метал или пък велпапе.
В света на търговията всяко едно пространство е важно - между рафтовете, на самите рафтове, над пътеките за минаване, до касите и тн. Наличното пространство може да се използва по такъв начин, че да увеличи продажбите. Замисляли ли сте се колко пъти сте грабвали някои продукт, който е разположен на висок стелаж точно преди да стигнете до касите? Те са поставени там, защото задължително хората ще минат покрай тях. Освен това POS материалите насърчават импулсивните покупки.
За какво се използват POS материалите?
Могат да послужат за разпространението на нов продукт или промоция на вече стар такъв. Може да обозначат промоция или пък да послужат като табели за ориентиране в търговското пространство. Висящите табели например са идеалният начин да увеличите максимално въздействието на вашия визуален мърчандайзинг. Гъвкавостта на изработка на този вид рекламни материали им позволява да персонализират всяка една идея, за да предизвиква максимално въздействие. POS материалите привличат вниманието на клиентите, защото обикновено са по-атрактивни спрямо останалите рафтове и изложените стоки. Ако пък са и създадени с цел тематична кампания, като Коледа например, тогава ефектът им е още по-голям.
Кой най-често се възползва от POS материали?
Ресторантите и търговците на дребно често използват таз маркетингова тактика, за да насърчат клиентите да правят покупки в последния момент. Макар тези материали да са най-видими в магазините за хранителни стоки, те всъщност се използват на всяко едно място, което е посещавано от крайни клиенти.
- Хранителните магазини. На самите каси и преди касите много често има стелажи с дребни продукти. Не е рядкост лентата дори да завършва с малък хладилник с газирани или енергийни напитки. Според маркетинговите специалисти, когато един продукт е изложен в тази част от магазина, той се продава до 64 пъти по-бързо.
- Бензиностанциите. При тях важи абсолютното същото правило за излагане на стоките и POS материалите.
- Ресторантите за бързо хранене обикновено излагат десерти и карти за подаръци на мястото за POS материали. Заведенията за хранене, в които клиентите плащат на гише, печелят от това да излагат артикули там.
- Магазини за хардуер, авточасти, хоби игри и др. Всички те използват POS материали близо до касите.
- Тютюневите компании фокусират голяма част от рекламата си около мястото на продажба. Въпреки че техните дисплеи и реклами подлежат на повече законови разпоредби от другите продукти, те почти винаги разполагат със специални брандирани стелажи и опаковки за своите продукти.
При кои клиенти POS маркетингът е успешен?
Ако се чудите, дали тези POS материали са за вас и за вашия продукт, то ще ви отговорим, като опишем типовете продукти, които най-добре се пласират по този начин. На първо място няма как да не поставим продуктите, които са на разпродажба, както и тези, които струват стотинки. След тях, в тази класация се подреждат подаръчните продукти, ваучерите за подаръци, както и всички продукти, които са достатъчно малки, за да могат да се поставят на линията на погледа на купувача.
Обикновено, когато клиентите закупят стока от брандиран стелаж, те го правят не защото са лоялни към марката, а по-скоро, защото им е пред очите. Клиентите, които търсят една определена марка, обикновено купуват продуктите от рафта.
Докато различните видове търговци на дребно могат да имат много различни видове магазини, POS стелажите и кутиите обикновено имат универсална структура. Въпреки че представляват непланирана покупка, POS артикулите са особено привлекателни за чувствителните към цената клиенти, тъй като обикновено се показват като артикули, които са на „сделка“, част са от разпродажба, определени са за „артикул на седмицата“ или пък са „нови в магазина“.