Дизайнът на една опаковъчна кутия зависи от много неща. Те включват избор на материал и форма, графики, цветове и шрифтове, начин на опаковане и др. Както всеки добър дизайн, така и този на опаковъчната кутия трябва да разказва история. На практика това е първото нещо, което потребителите виждат от продукта. То трябва да им допадне и визуално и на допир. Нека да разгледаме как да накарате вашите опаковъчни кутии да разкажат историята, която искате.
Какво трябва да се запитате?
Има три въпроса, на които трябва да получите отговор, преди да започнете да проектирате опаковката за вашия продукт.
- Какъв е продуктът?
- Кой купува продукта?
- Как хората купуват продукта?
Какъв е продуктът?
На този въпрос трябва да отговорите лесно. Какво продавате? Колко голям е продукта? От какви материали е изработен? Чуплив ли е? Тези въпроси ще ви помогнат да определите, дали има някакви логистични изисквания за опаковките на вашия продукт. Например, чупливите продукти ще изискват по-сигурна опаковка. Нещо, което е голямо или със странни размери, от друга страна, може да изисква персонализирано решение за опаковане.
Кой купува продукта?
Продуктът може ли да се използва от мъже, жени или и двете? За деца ли е или за възрастни? За аудитория с ограничен бюджет ли е или за такава с много разполагаем доход? Опаковката на даден продукт трябва да се хареса на идеалния потребител. Важно е да знаете кой е този потребител, преди да започнете процеса на проектиране. Продуктите за възрастни хора може да се нуждаят от по-голям текст например. Като алтернатива, артикулите, насочени към заможен клиент, ще трябва да бъдат с луксозни материали.
Как хората купуват продукта?
В супермаркет ли го купуват или го поръчват онлайн? Ще искате да помислите за опаковъчните кутии по различен начин, ако продуктът ще се продава онлайн и ще се доставя, отколкото ако ще трябва да се откроява от конкуренцията на рафта на голям магазин. Артикулите, които се продава в магазините, ще трябва да хванат окото на купувач, като не забравяйте, че те са заобиколени от конкурентни артикули в други опаковки. Когато отговорите на тези въпроси, ще можете по-лесно да проектирате опаковъчната кутия, така че да извлечете максимална полза от нея.
Какво още ще ви е необходимо да знаете?
Изисквания за марката
Понякога продуктът е самостоятелен, а в други случаи представлява утвърдена марка. Ако опаковката ви трябва да представлява презентация на определена марка, уверете се, че сте събрали следната информация, преди да започнете:
Цветове
Ако вече имате избрани цветове за бранда, тогава най-добре спазвайте тях. Може да си позволите отклонение, като добавите още 1-2, но не променяйте основните. Не е добра идея логото ви е да тревисто-зелено, а опаковъчните кутии тъмно зелено например. Вместо това можете да комбинирате тревисто-зеленото с бяло и златно.
Шрифтове
Уверете се, че имате правилните шрифтове, които са лесни за четене. Както вече споменахме, ако аудиторията ви изисква, по-добре пригодете шрифтовете за нея. По-големи букви, удебелени и на голямо разстояние една между друга.
Лого
Ако трябва да поставите лого върху опаковката, уверете се, че имате наличен векторен файл. Така логото ще може да се разположи лесно върху избрания дизайн.
Какво съдържание трябва да има на една опаковъчна кутия?
Уверете се, че сте подредили всичко, преди да започнете да проектирате. Имайте предвид, че в зависимост от вашата индустрия може да има някои неща, които трябва да поставите върху опаковката си по правни причини. Ето кои са най-честите:
Изображения
Искате ли да поставите снимки върху опаковката си? Ще трябва да ги подготвите, преди да започнете процеса на проектиране.
Задължителни оценки
В зависимост от вашия продукт/индустрия, може да се наложи да включите баркод, информация за хранителните стойности, асоциативни знаци и др.
Срок на годност
Някои продукти – като храни или козметика – имат допълнителна информация, която трябва да бъде поставена върху различни партиди продукти (срок на годност или партидни номера). Вероятно не искате да отпечатате това директно върху опаковката си, тъй като тя ще се променя редовно, но ще искате да сте сигурни, че сте оставили място за поставяне на стикер или печат дата с тази информация.
Тествайте вида на опаковката
Добра идея е да направите някои стилови проучвания, преди да започнете процеса на проектиране. Започнете да събирате опаковки, които харесвате. Правете снимки, когато сте в магазина и след това използвайте част от идеите. Разпитайте познати и приятели какво мислят.
Не забравяйте, че вдъхновението не винаги е лесно. Може би обичате цвета на конкретна риза или щампа на завесите на леля си, или шрифта върху табела на магазина за сандвичи. Едно нещо, което трябва да запомните обаче, е, че не подготвяте непременно идеи за дизайн за себе си, а за този идеален клиент, който купува продукта ви. Може да обичате изтъркания, винтидж шик, но ако продавате бебешки якета за мотоциклети на майки, които явно имат афинитет към моторите, това вероятно не е най-добрият стил за вашата опаковъчна кутия.
Как да оцените дизайна на опаковъчната ви кутия?
Ясно ли е какъв е вашият продукт?
Когато погледнете опаковката, ясно ли е какъв е продуктът и за кого е предназначен? Клиентите ще харчат пари само за неща, които разбират. Уверете се, че опаковката ви не прилича на нещо друго (освен ако не е съвсем умишлено). Определено не искате да обърквате потребителите си.
Дали опаковката адекватно презентира размера на вашия продукт?
Едно от най-лошите неща, които можете да направите, е да представите погрешно продукта си в опаковката си. Уверете се, че всички снимки върху опаковката са действително снимки на продукта. Разбира се, можете и трябва да покажете най-доброто си лице, но ако покажете снимка на мъфини, пълни със стафиди, а всъщност във всеки от мъфините има само по 1 стафида, клиентът ще се почувства измамен (и вероятно няма да купи отново от вас). Опаковката на този продукт очевидно е подвеждаща.
Как ще изглежда тази опаковка в магазините?
Въздействието на рафта е много важно за продуктите, които се продават в магазините. Ще трябва да вземете предвид каква част от опаковката ще се вижда. Когато продуктите са подредени един до друг, обикновено се вижда само едното им лице. Уверете се, че най-важната информация е на преден план и в центъра.
Как ще изглеждат тези продукти, когато са подредени един до друг или един върху друг? Има ли модел, който се създава? Искате ли да има такъв? Как ще изглежда това в сравнение с конкуренцията? Отидете в един или повече магазини, където ще се продава вашият продукт и разберете къде ще бъде поставен вашият продукт. Повечето продукти един цвят ли са? Как ще направите така, че вашият да се откроява и да бъде забелязан?
Може ли опаковката ви да се използва многократно?
Това може да не е важно за всеки продукт, но може да искате да помислите за опаковка, която да се използва повторно.