Щанцоването е механичен процес на изрязване, чрез който се обработват широк набор от материали. Благодарение на щанцоването могат да се получат най-разнообразни и нетрадиционни форми от метални листи, картон, хартия или пък пластмаса. Щанцоването се извършва предимно с помощта на машина, макар и да е възможно да се направи и на ръка. Разликата е в сложността на детайлите и в прецизността на изработения краен елемент. Когато става въпрос за рекламни, печатни и композитни материали, щанцоването може да помогне за нестандартни модели, които много добре да представят бранда.
Щанцоване на метал
Наименованието на процеса идва от матриците, с които се обработват материалите - щанца. Една преса (машината за щанцоване) може да има много различни щанци. Те дори могат да изпълняват различни функции. Някои от тях са пригодени да правят ленти и ивици, други да изтеглят елемента и да го огъват, трети може да действат комбинирано. Щанците могат да бъдат също така и еднопозиционни и многопозиционни.
Металните елементи се щанцоват благодарение на това, че щанцата е изработена от закалена стомана или волфрамов карбид. Въвежда се матрица, която подпомага елемента да бъде изрязан прецизно с чисти ръбове. Между перфоратора и матрицата има малко разстояние, за да се предотврати залепването на перфоратора в матрицата и затова е необходимо да се приложи и малко сила. По-дебелите метални листи и елементи се нуждаят от повече сила.
Благодарение на щанцоването като процес на обработка, производствената индустрия изработва милиарди елементи всеки ден. Това е най-рентабилният процес за създаване и оформяне на елементи. Възможността отворите създадени чрез щанцоване да са разнообразни по големина и форма, е чудесна за всяка една индустрия.
Щанцоването на метали има и още едно преимущество, а именно бързината. Всяка отделна операция трае само няколко секунди, което пести време, като целта е масово производство и прецизност едновременно.
Щанцоване на други материали
Щанцоването може да се направи и върху картон, пластмаса и PVC фолио. Процесът е същия и отново се създава отвор и е необходима матрица. Има технология на щанцоване, която не позволява около отворът да се образуват несъвършенства. По този начин се запазва качеството на продукта и неговата издръжливост. Когато става въпрос за стелажи например, това е от съществено значение за дължината на техния живот. На практика, колкото по-качествено е изработен един рекламен материал, толкова по-дълго време ще служи безкомпромисно за целите на фирмата.
По време на щанцоването може да се оформи и релеф на изделието, както и да се огъне там, където е необходимо. Печатането на картона се извършва преди щанцоването. По този начин се получават например шарените рекламни кутии за храна с дръжки, тефтери, календари, стойки за продукти и др.
Колко е важно щанцоването?
Обработката на материали е едно от най-важните неща, които човечеството е усвоило. Различните методи на обработка и деформиране на един материал са ни дали възможността да създаваме предмети, които да са ни от полза в ежедневието. Щанцоването е изключително точна деформация на материала и благодарение на това се използва и за детайли, които се използват в индустрии като строителство, електроника, производство на черна и бяла техника и др. От друга гледна точка, щанцоването на пластмаса и картон пък може да превърне всеки един опаковъчен продукт в добра реклама, към която потребителите да не остават равнодушни. Сами се досещате, че една обикновена картонена кутия не би била особено атрактивна, спрямо друга, която е напечатана и щанцована в специфична форма. В ерата на социалните медии и споделянето, оригиналната опаковка е задължителен елемент към всеки продукт. Само така брандовете могат да изградят идентичност и да останат в съзнанието на своите потребители. Ако обаче рекламните материали не са изработени качествено, това може да донесе негативен ефект и свързване на марката с ниско качество и стандарти.